خدمات دندانپزشکی زیبایی

دندان درد
گروه: خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی | | تاریخ انتشار: جمعه 30 آبان

دندان درد

گاهی اوقات درد دندان از نواحی دیگر دهان نشات میگیرد و به فک میزند و آن را به صورت دندان درد احساس میکنید. شایعترین نواحی که باعث احساس درد در دندان میشوند عبارتند از مفصل فک، گوش، سینوس و حتی گاهی مشکلات قلبی.

باکتریهایی که در داخل دهان رشد میکنند، در ایجاد عفونت لثه و پوسیدگی دندان نقش دارند که هر دوی این موارد باعث دندان درد میشوند. با این حال اغلب عفونت لثه در مراحل اولیه هیچ دردی ندارد.

با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید تا حد زیادی میتوان از مشکلات دندانی جلوگیری کرد. ممکن است لازم باشد سالی یک بار دندانهایتان را نزد دندانپزشک تمیز و پاکسازی کنید.

گاهی اوقات برای محافظت از دندانها در مقابل پوسیدگی، توصیه میشود فلوراید درمانی و شیارپوش دندانها را انجام دهید به خصوص در کودکان.

چه عواملی منجر به دندان درد میشوند؟

درد دندان در اثر التهاب بخش مرکزی دندان که پالپ نام دارد، روی میدهد. پالپ حاوی پایانه های عصبی است که به درد بسیار حساس هستند. التهاب پالپ که پالپیت نام دارد ممکن است در اثر پوسیدگی دندان، ضربه و جراحت و یا عفونت ایجاد شود.

درد ارجاعی از فک نیز میتواند علائم دندان درد را ایجاد کند.

دندان-درد-1

علائم دندان درد چیست؟

دندان درد و درد فک بسیار شایع است. ممکن است درد شدید باشد و یا تنها احساس فشار در دندان یا حساسیت به سرما یا گرما تجربه شود. ممکن است درد پس از برداشتن محرک (مثلا یخ) بیش از 15 ثانیه طول بکشد. با افزایش التهاب این محدوده، درد شدیدتر میشود. ممکن است درد به گونه ها، گوش یا فک بزند. علائم دیگر به صورت زیر است:

درد در هنگام جویدن غذا

حساسیت دندان به سرما یا گرما

خونریزی یا ترشحاتی از اطراف دندان یا لثه

ورم اطراف دندان یا فک

صدمه یا جراحت در ناحیه دهان

این علائم گاهی اوقات ممکن است با پوسیدگی دندان، شکستگی دندان یا بیماری لثه همراه باشند.

اگر دندانتان عفونت کرده است هنگام ضربه زدن به دندان درد شدیدتری حس میکنید. این میتواند نشان دهنده وجود مشکل باشد پس حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد دندان باید از دردهای دیگری که منشا آنها صورت است تفکیک شود. سینوزیت، عفونت گوش، گلودرد، مشکلات مفصل فک یا جراحت مفصل فک ممکن است با دندان درد اشتباه گرفته شود. درد ارجاعی ساختارهای عمیقتر که از طریق عصبها انتقال داده میشود ممکن است در فک یا دندانها احساس شود در حالی که منشا آن جای دیگری است که این عصب از آنها رد شده است. برای مشخص کردن منشا درد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان درد2

در چه صورت برای دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر باید به دندانپزشک مراجعه کنید:

درد با مسکن برطرف نمیشود

پس از کشیدن دندان درد شدیدی دارید. ممکن است این درد دو یا سه روز بعد از کشیدن دندان اتفاق بیفتد. علت آن معمولا کنده شدن لخته تشکیل شده در حفره دندان و نمایان شدن استخوان زیر آن است. تا زمانی که لخته جدید تشکیل شود و روی استخوان را بپوشاند درد ادامه پیدا میکند. به این وضعیت خشکی حفره دندان میگویند. اگر دچار این علائم شدید باید ظرف 24 ساعت به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد با ورم لثه یا صورت و یا ترشحاتی از دندان همراه است. تب یکی از علائم مهم عفونت در بیماریهای دهان و دندان است. پوسیدگی ساده دندان باعث تب کردن نمیشود. تب نشان دهنده عفونت قابل توجه در بافتهای اطراف دندان، لثه یا استخوان فک است. تب و ورم نشان دهنده آبسه نیز میتواند باشد. آبسه دندان نیاز به یک دوره درمان با آنتی بیوتیک وی ا عمل جراحی برای بیرون کشیدن چرک داخل آبسه دارد. معمولا در این شرایط عصب کشی نیز لازم است.

شکستگی یا کنده شدن دندان در اثر زمین خوردن یا تصادف. اگر جراحت شدید دیگری ندارید باید فورا به دنداپزشک مراجعه کنید. کنده شدن دندان به علت جراحت، در کودکانی که دندان شیری دارند با کودکان بزرگتر که دندان دائمی شان آسیب دیده و بزرگسالان متفاوت است. اگر کودکی دندان دائمی اش به طور کامل کنده شود، آن را با ملایمت بشویید و در صورت امکان دوباره در حفره دندان بگذارید تا به مطب دندانپزشک برسید. اگر نمیتوانید دندان را در جای خود بگذارید، آن را در یک لیوان آب یا شیر بگذارید و فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد در هنگام باز کردن دهان. اگر هنگامی که دهان خود را کامل باز میکنید درد میگیرد ممکن است مفصل فک صدمه دیده یا ملتهب شده باشد. این اتفاق در جراحت و صدمات تصادف و یا خوردن لقمه های خیلی بزرگ رخ میدهد.

درد دندان عقل. دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان بیرون میزند. اگر دندان عقل باعث التهاب لثه در اطراف تاج دندان شده باشد باید بررسی شود. درد ممکن است به فک یا گوش بزند. ممکن است ورم در این بخش از لثه ایجاد شود به طوری که فک کامل باز نمیشود. در موارد شدید درد در گلو و کف دهان نیز ممکن است ایجاد شود که در این صورت بلعیدن را سخت میکند.

هر گونه سابقه درد سینه، جراحت یا بیماری قلبی یا تحریکات پوستی میتواند نشان دهد منشا درد دندان در جای دیگری از بدن است. این علائم دندان درد یا فک درد باید فورا بررسی شوند.

لرز یا تب بالا. تب بالا یا لرز نشان دهنده گسترده بودن عفونت است که ممکن است نیاز به درمانهایی فراتر از آنتی بیوتیک خوراکی داشته باشد.

ضربه یا جراحت اخیر در ناحیه سر یا صورت: اگر سردرد، سبکی سر، حالت تهوع، استفراغ یا علائم دیگری دارید که پس از جراحت اخیری که در ناحیه دهان یا صورت داشته اید تجربه میشود، ممکن است جراحت جدی داشته باشید که نیاز به پیگیری دارد.

تحریکات پوستی همراه با دندان درد. این وضعیت با دارو بهتر میشود. پزشک با بررسی وضعیت میتواند درمان مناسب را تعیین کند.

هر گونه درد فک که همراه با درد سینه است. اگر چه درد فک در اکثریت موارد به بیماریهای دهان و دندان مرتبط است اما گاهی واقات درد از نواحی دیگری ناشی شده است. کسانی که بیماری قلبی دارند به خصوص افرادی که استنت گذاشته اند، دیابت دارند یا عمل جراحی قلب انجام داده اند ممکن است در اثر آنژین یا حمله قلبی دچار درد فک شوند. اگر درد فک یا دندان با سبکی سر ، تعریق یا تنفس سریع همراه است باید به پزشک مراجعه کنید.

سختی بلع یا درد یا خونریزی شدید لثه. اگر سابقه ضعف سیستم ایمنی، دیابت یا مصرف استروئید دارید بیشتر مستعد عفونت هستید. عفونت اغلب در این افراد شدیدتر یا گسترده تر یا در اثر میکروبهای غیر معمول ایجاد میشود. عفونت لثه و دندان در کسانی که دچار این بیماریهای زمینه ای هستند ممکن است درمانهای شدیدتری نیاز داشته باشد.

دندان-درد-3

آزمایشها و معاینات لازم برای دندان درد

عکس رادیولوژی دندان انواع مختلف دارد که بر اساس وضعیتی که قرار است بررسی شود، دندانپزشک نوع آن را انتخاب میکند. در موارد نادر ممکن است آزمایش های دیگری مانند آزمایش خون و نوار قلب نیز لازم باشد.

درمان دندان درد

الف- روشهای درمان دندان درد در خانه

میتوانید از مسکنهای بدون نیاز به نسخه پزشک مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا نوافن استفاده کنید. روش مصرف آن را از داروخانه بپرسید یا طبق نوشته روی جعبه یا بروشور دارو مصرف کنید.

از خوردن غذاهای سرد یا داغ پرهیز کنید چون باعث بدتر شدن درد میشوند.

مقداری پنبه را به روغن میخک آغشته کنید و آن را گاز بگیرید تا درد آرام شود.

برای درد فک آسپیرین در بزرگسالان آسپیرین و استامینوفن میتواند موثر باشد. در افراد زیر 18 سال هرگز آسپیرین مصرف نشود.

دندان-درد-4

ب- روشهای پزشکی درمان دندان درد

در بیشتر موارد درد فک یا دندان مشکلی را هشدار میدهد که باید تحت درمان قرار بگیرد. اگر عفونتی وجود داشته باشد یک دوره درمان با آنتی بیوتیک تجویز میشود.

در مطب دندانپزشک، پر کردن دندان، کشیدن دندان یا هر درمان دیگری کهلازم باشد انجام میشود. کشیدن دندان بیشتر در مورد دندانهای شیری انجام میشود. در مورد دندانهای دائمی هم اگر مشکل شدید باشد ممکن است عصب کشی و روکش کردن دندان، نیاز باشد و در مواردی که امیدی به نجات دندان نیست دندان کشیده میشود.

اگر تب یا ورم فک داشته باشید احتمال عفونت وجود دارد و معمولا آنتی بیوتیک نسخه میشود. چنین درمانهایی معمولا چند مرحله دارند. عفونت و درد فورا تحت درمان قرار میگیرند اما درمانهای ترمیمی معمولا چند هفته تا چند ماه بعد که بافتها التیام پیدا کردند صورت میگیرد. پس از بهبودی میتوانید به سر کار یا دانشگاه بروید. دندانپزشک زمان مناسب مرحله بعدی درمان را به اطلاع شما میرساند.

اگر علت درد دندان چیز دیگری به جز دندان یا فک باشد، درمان آن بستگی به شرایط و علت دارد.

پس از درمان دندان درد در مطب دندانپزشک، مراقبتهای بهداشتی و پیگیریهای لازم را انجام دهید. اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید چون در بهبودی لثه اختلال ایجاد میکند و مشکلات دندانی زیادی به وجود می آورد. اگر در ترک سیگار مشکل دارید، از پزشک هایی که در این زمینه تجربه دارند کمک بگیرید.

دندان-درد-5

پیشگیری از دندان درد

در بیشتر موارد با چکاپهای دندانپزشکی منظم میتوان از دندان درد و مشکلات دندانی جدی جلوگیری کرد. علاوه بر این رعایت نکات زیر به شما کمک میکند تجربه درد کمتری در دهان داشته باشید:

غذاهای سالم بخورید. باکتریها از قند و نشاسته باقی مانده در دهان تغذیه میکنند و اسید تولید میکنند. اسید دندان را فرسایش میدهد و مواد معدنی را از آن جدا میکند. پس مراقب باشید چیزهایی که میخورید به دندانها نچسبد یا لا به لای دندانها گیر نکند. پس از خوردن دندانهای خود را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید.

از مسواک نرم (سافت) و همیر دندان فلوراید دار برای تمیز کردن دندانها استفاده کنید. هر روز بین دندانها را باید نخ بکشید. به جای نخ میتوانید از دستگاههای دیگری مانند واترجت استفاده کنید که با پاشیدن آب با شدت مناسب ذرات گیر کرده بین دندانها را تمیز میکند. هر بار چیزی میخورید اگر مسواک نمیزنید، دهان خود را با آب شستشو بدهید تا ذرات باقی مانده در دهان شسته شوند.

فلوراید درمانی میتواند از سلامت دندانها تا حدی محافظت کند. فلوراید در بسیاری از کشورها به آب آشامیدنی افزوده میشود (در ایران آب آشامیدنی فلوراید ندارد). در کشورهایی که فلوراید به آب اضافه نمیشود برای فلوراید درمانی یا مکمل فلوراید میتوانید اقدام کنید.

دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. با عکس رادیولوژی وضعیت دندانها مشخص میشود و از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری میشود. هر سه تا پنج سال یک بار عکس رادیولوژی دندان کفایت میکند.

اگر ترمیم دندانی مانند بریج یا دندان مصنوعی دارید آنها را خوب تمیز نگه دارید.

هنگام ورزش اگر احتمال ضربه دیدن دهان وجود دارد محافظ دهان ورزشی در دهان بگذارید.

سیگار نکشید.