مقالات و دانستنی‌ها

چه مشکلات و عوارضی ممکن است در کاشت ایمپلنت دندان اتفاق بیفتد؟
گروه: ایمپلنت | | تاریخ انتشار: دوشنبه 04 مرداد

چه مشکلات و عوارضی ممکن است در کاشت ایمپلنت دندان اتفاق بیفتد؟

ایمپلنت دندان یک راه حل دائمی برای پر کردن جای خالی دندانهاست و همان زیبایی و عملکرد را نیز دارد. ایمپلنت یک  پروتز به شکل پیچ از جنس آلیاژ  تیتانیوم است که در داخل استخوان فک فرو میرود و پس از مدتی، روکش دندان یا پروتز دیگری بر روی آن قرار میگیرد تا عملکرد تاج دندان را ایفا کند.

درمان کاشت ایمپلنت دندان بسیار موفق است و بیش از 96 درصد موارد، موفقیت آمیز ارزیابی میشوند. اما باز هم ممکن است مشکلاتی در حین جراحی یا پس از آن به وجود بیاید که باعث شکست درمان شود.

چه مشکلات و عوارضی ممکن است در جراحی کاشت ایمپلنت دندان ایجاد شود؟

عفونت

کسانی که تحت عمل جراحی قرار میگیرند، ممکن است دچار عفونت شوند، به خصوص اگر مراقبت های بهداشتی توصیه شده را انجام ندهند. درمان عفونت بستگی به شدت و محل آن دارد. مثلا اگر عفونت باکتریایی در لثه یا پیوند بافت نرم ایجاد شود، ممکن است درمان با آنتی بیوتیک  صورت بگیرد  در بعضی از موارد نیاز به پاکسازی و دبریدمان ناحیه  و برداشت گرفت و پیوند های انجام شده می باشد و همه کار از اول دوباره انجام شود.

تحلیل لثه

در برخی موارد، ممکن است بافت لثه از اطراف ایمپلنت کنار برود. این وضعیت در بعضی موارد باعث ایجاد ناراحتی در این ناحیه می شود. تشخیص و مداخله فوری دندانپزشک از پیشروی وضعیت جلوگیری و ماندگاری ایمپلنت را بیشتر می کند .  بنابراین در صورتی که متوجه چنین وضعیت ای، هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

لق شدن ایمپلنت

در چند هفته اول جایگذاری ایمپلنت، استخوان به سرعت رشد میکند و اطراف ایمپلنت را میگیرد و پس از چند ماه، اتصال خود را به استخوان کامل می کند . به این فرایند یکپارچه شدن استخوان میگویند. یکپارچه شدن استخوان برای موفقیت درمان ایمپلنت حیاتی است اما متاسفانه چند ماه طول میکشد و در این مدت، ایمپلنت آسیب پذیر است. اگر به هر دلیلی، این فرایند با اختلال مواجه شود دیگر درمان ایمپلنت موفق نخواهد بود.

صدمه دیدن بافت یا عصب

گاهی اوقات جراح ممکن است به دلیل محدودیتهای ساختاری فک، ایمپلنت را خیلی نزدیک به عصب جایگذاری کند. اگر عصب صدمه ببیند، علائمی مانند بی حسی، بد حسی شدن یا درد در دراز مدت تجربه شود.

در یک پژوهش در سال 2012 مشخص شد در مواردی که عصب به دلیل جایگذاری ایمپلنت صدمه میبیند، کیفیت زندگی فرد ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

مشکلات بافت یا عصب نیاز به مداخله فوری دندانپزشک دارد. صدمه دیدن عصب پایین آلوئولار (در فک پایین) میتواند مسئله ای جدی باشد. برخی علائمی که در اثر این اتفاق ایجاد میشود عبارتند از:

بی حسی یا بد حسی لب پایین و چانه در سمت که ایمپلنت قرار داده شده

ماندگار شدن درد یا ناراحتی در این محدوده

بدحسی ( پاراستزی) در ناحیه به صورت  مورمور یا گزگز و یا سوزش در لثه یا پوست

این مقاله را هم مطالعه کنید: ایمپلنت فوری یا سریع چیست؟

عوارض دیگری که احتمال بروز آنها کمتر است به صورت زیر است:

مشکلات مربوط به سینوس

در بعضی از موارد نیاز به استفاده از فضای سینوس ماکزیلاری برای قرار دادن ایمپلنتی با طول و قطر مناسب هستیم ، این روند که در صورت انجام صحیح توسط متخصص مربوطه جزو معمولترین درمان ها در ناحیه فک و صورت می باشد ممکن است در صورتی که بیمار از قبل دچار التهاب سینوس ها بعلت الرژی یا … باشد ، باعث ایجاد عوارضی بشود برخی از علائم سینوزیت عبارتند از:

درد، ورم یا تِندِرنِس (درد در هنگام لمس یا فشار) در ناحیه گونه، چشمها یا پیشانی

ترشحات مخاطی سبز یا زرد از بینی

گرفتگی بینی

کاهش حس بویایی

سردردهای سینوسی

دندان درد

آسیب های ناشی از فشار زیاد

ایمپلنت همانند هر دندان دیگری اگر خیلی تحت فشار قرار بگیرد ممکن است دچار آسیب بشود. برخی افراد به دلیل دندان قروچه شدید در خواب ممکن است فشار زیادی به دندانهای خود وارد کنند. کسانی که فکر میکنند ممکن است دندان قروچه داشته باشند، باید شبها محافظ دهان شبانه یا نایت گارد بگذارند تا از صدمه دیدن  بافت های دهان و دندانن جلوگیری شود.

چه مشکلات و عوارضی ممکن است مدتها پس از کاشت ایمپلنت دندان ایجاد شود؟

به این دسته از عوارض، بلند مدت گفته میشود. یکی از مشکلات ایمپلنت که ممکن است مدتها بعد از جراحی، ایجاد شود پری ایمپلنتیت است. در پری ایمپلنتیت لثه اطراف ایمپلنت دچار التهاب می شود  و به استخوان اطراف ایمپلنت پیشروی میکند. این فرایند مدت زیادی طول می کشد  و در اثر التهاب مزمن لثه اتفاق می افتد.

بر اساس یک پژوهش بازبینی در سال 2017، حدود 5 سال طول میکشد تا پری ایمپلنتیت پیشروی کرده و علائم ایجاد نماید. علائم آن عبارتند از:

خونریزی

تورم

حساسیت لثه

یکی دیگر از مشکلات ایمپلنت، امکان شکست درمان ایمپلنت  بعلت حساسیت به آلیاژ توسط بدن است که البته خیلی نادر است. بر اساس یک پژوهش بازبینی در سال 2019، محققان عوارض استفاده از ایمپلنت دندان را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند معدودی از افراد دچار حساسیت به فلز هستند و این باعث میشود درمان با شکست مواجه بشود  این محققان توصیه میکنند کسانی که حساسیت به فلز دارند، پیش از دریافت ایمپلنت فلزی، آزمایش آلرژی به فلز را انجام بدهند.

این مقاله را هم مطالعه کنید:  ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت در چه کسانی موفق است؟

کسی که میخواهد این عمل جراحی را انجام بدهد، باید در وضعیت خوبی از نظر سلامتی، قرار داشته باشد. یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت درمان ایمپلنت دندان، این است که شرایط فرد درست ارزیابی نشده و از ابتدا بیمار شرایط خوبی برای این درمان نداشته است.

برای کاشت ایمپلنت باید دندانها، لثه و کل بدن در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند. لثه و استخوان اگر سالم نباشند نمیتوانند از ایمپلنت پشتیبانی کنند.

کودکان نمیتوانند ایمپلنت دندان بگذارند. سن کاشت ایمپلنت دندان، پس از پایان رشد استخوانی است.

عوامل زیر احتمال موفقیت ایمپلنت دندان را کاهش میدهند

سیگار کشیدن